Friday, January 29, 2010

Aku...study ku...dan Buku

Minggu lepas rasanya agak fix sikit rutin aku. Sebab hujung minggu ada 2 test.Hydraulics and waste Water..ERmm..Hydraulics ni aku study last2 minit.sebab aku dh pening, dan malas nak memeningkan kepala. lecuture yg ajar pun just bagi2 ..ajar gitu2..solve sendiri..bukan xd confident dgn dia, tapi entahlah..xperlah, luckly aku baik dgn budak perdana..so bolehlah aku tanya2 diaorang kalau aku tak berapa nak faham...sem ni aku xdlah study gila2 sangat mcm sem lepas. mungkin sem lepas tu  baru warm-up, jadi banyak benda nk kena catch-up cepat sbb dah 4 tahun x ngadap semua2 ni..huhuhu...skrgni aku cuma study smart jek...tapi dream aku utk dapatkan "something" tu x akan ku abaikan dlm pelajaran..

Sem ni aku amik 4 subject...

1) Mathematic Engineering = mcamana nk describe, lbh kurang mcm perbezaan & kamiran mcm amik Add Math..tapi lagi advance..Proff yg mengajar pun agak straight..ikut time betul..pandai dia, kuiz bagi hujung2 kelas..cuma tutorial xder..yahuuu..mcm sem lepas masa amik DE, mmg burden..assg. banyak sgt. apapun subjek ni mmg susah, tapi katanya (referring budak2 f/time) x ramai yg kantoi subject ni walaupun susah different dgn DE.
Tapi subject ni py mata credit 3..yuhuu....susah jugak..tapi kena set in mind..senang jek..lagipun Proff tu ok jek..hehehhe..x boleh lupa ayat dia "keluarkan mesin kira kesayangan"..he3

2) Hydraulics = subject ni plg aku x gemar ..bukan favorite aku mcm subject structure..sbb aku mmg xminat dr zaman poly. sbb tu masa kat Poly aku cuma dpt B+ jek subject nih..Tapi bila kat UTM, aku tgk lain sikit, best dan lbh advance dr apa yg pernah aku study dulu..walaupun lecture..aku boleh kategorikan ok2 jek..tapi bolehlah..ada minat aku nk menerjah semuanya..walaupun sbnrnya aku skrgni study last2 minit jek..bukan work hard pun...ni pun 3 mata kredit jugak..hehehe

3) Geology & Rock Mechanics= subject ni baru 1st time jumpa...biasanya soil..hmm, penting bg civil engineer juga sbnrnya. Bila belajar subject ni baru tahu, mcamana terjadinya batuan2, jenis2 batuan, klasifikasi..kalau kat site org panggil batu telur..tp ada nama khasnya..macamana terjadinya bumi ni..sbb dulu panas terik, xd air..dari zaman dinasour ke zaman yg kita ada skrg...pergerakan bumi...macam2lah...Bila g Lab tgk..dh mcm muziium batu pun yerk...ni pun subject walaupun npk mcm senang..tp kena tumpukan juga...sbb soalan dia bukan direct, ttp lbh kpd pendapat conc dr apa yg kita belajar mcm subjek konrit yg pada mulanya mcm kacang..tp akhirnya..x cukup2 masa nk jawab sbb nk kn memikir..

$) Waste Water Engineering= klu sem lepas water treatment, macamana proses pengambilan air dan perkara2 yg terlibat, sem ni lebih kepada proses pembersihan dan aplikasi kpd air yg kita gunakan. huhuhu...ada calculation gak..membaca pun iiyer...apapun..aku refer subjek calculation dr subject membaca...



kat mana2 pun aku boleh study...bertungkus lumus nk study hydraulics..


hmmm...ada 3 tahun lagi..hopefully aku berjaya ikut prosuder yg ditetapkan...dan akhirnya bergelar Jurutera Awam di sector Awam..hehhehehe..impian nihh..:-)....AMIN

No comments: