Monday, January 11, 2010

~Identiti kebangsaan Dlm AJL 23??~

Semalam tgk AJL 23.tarikh tu dh set lama kat dalam kepala. Oklah, pengacara tak membosankan dan aku tgk sampai habis..x macam ASK haritu..aku rasa berapa kali terlelap.mcm dull mlm tuh..tapi mlm ni mmg best. Dengan barisan artis yang bertanding mmg semua tak kurang hebatnya. Nampaknya kali ni tiada kategori yang dipertandingkan ..oklah..persaingan yg amat sihat. Sebab kalau kategori etnik tu dh mcm kurang dh sekarang.


Tadi aku buka FB aku..dana ku terbaca satu status rakan FB aku bunyinya begini “bimbang + terkejut apabila melihat persembahan final anugerah juara lagu mlm tadi yg terdiri kesemuanya bawah 25 tahun... nana identiti kebangsaannya” Mula-mula baca aku pun x fhm..aku bygkan mcm si penulis ni x puas hati coz AJL kali ni semua bwh 25 thn..tp dia pun perlu sedar yg lebih dr 25 pun ada..tp sbnrnya yg dia cuba sampaikan kemanakah identiti pemuzik kita ..krn terlalu mencedok idea luar tnpa mengekalkan identiti kebangsaan. Dia bagi cth kalau pemuzik indon spt ST12, Wali band..kalau buat persembahan mesti ada identiti negara mrk..esp berpakaian..hahahahha..ntah erk..aku sbg org muda rasa, xd apa yg salah..mungkin muzik indie skrgni kot..mcm group Hujan py gimik tu..actually dia nak gambarkan mcmana dia buat show..tetibe ntah mana2 org dtg..then bertukar menjadi mcm satu GIG..itu jek..even apa yg fan dia buat masa dia tgh perform tu adalah aksi2 biasa ms GIG..biasa jek..xdlah teruk pun..even, masa GIG lg lebih dr tuh..huhuhu..

Mmg betul pun apa yg dia cuba utarakan, almaklumlah dia merupakan wartawan penyiaran kerajaan. Tapi sbnrya pd aku, pemuzik kita lbh bagus atau bersopan dr pemuzik seberang. Sebab aku pun suka dgr lagu indon2. malahan ada lagu yg x pernah diputarkan di radio2 Msia ni, aku dgr dah..mcm lagu Puspa..aku dgr dh setahun yg lepas..tup2..barulah pertengahan tahun 09 glamer kat msia. Ada juga yg lucah @3$^**$@ tajuk dia..mule2 rasa lawak..lama2 geliiiii…..apapun, aku ttp support local music industries..kalau x, sapa lagikan…

Black..minat dgn dia masa mula2 dia join Mentor..lagipun dia mmg yg konsisten dari awal..dan xpernah menghampakan. Sampai aku pun sanggupu VOTE sms dia masa tuh..xpernah-pernaha ku buat wpun aku antara peminat rancangan realiti. Sapa lagi yg aku VOTE sms erk..oh ye..TOMOK..hehehe..yupss..gilak lah masa tuh..sbb should be dia out..tp diberikan chance ke-2 dan he won..x boleh lupa aku masa mlm tu aku dok bersms dgn dak Ita spy vote dia bagi mng… sbb aku ingat lagi..time dak Tomok ni ting 2 masa tu, aku dh form3..kecik lagi dak ni..masa kat sekolah, cikgu suruh sampul meja..bagi cantikkan kelas lah konon, hui..dak2 perempuan ni letak gambar dia atas meja..pecil case pulak time tuh yg kotak DVD yg gedabak..so bolehlah hias dgn gambar2 New boyz..ingat lagi zaman-zaman tuh..memule dia masuk OIAM mmg agak diperlekehkan, tapi bila dia tiap2 minggu mmg konsisten dn dia adalah tomok yg baru, satu pujian harus diberikan..sapa yg follow dari dulu tahulah kot..hahaha..aku rasa ada lagi ke ke buku scrap yg kitaorg buat poting, tampal, tulis lagu new boyz ni..ermmmm

Faizal Tahir..ermmm..kesian kat dia.sbb aku rasa dia mmg sakit gila2 skrgni..sblm ni dia kuarkan statement yg dia akn mkn pil killer..huhu..mmg teruk bunyinya..tgk cara dia berjalan pun dh tahu..dgn bertongkat..suara dia..sorry, x sepower dulu..mungkin disebabkan dia pun sndr ckp yg dia mmg x buat preparation awal..apa2pun, dia tetap menang tempat ke-3...







Aizat menjiwai lagu "pergi" ni..actually arrangement music dia mmg best..sbb ada gabungan India, cina..malahan kalau xsilapa ku, dlm satu cite korea (lupe tittle apa)..music dia lbh kurang sama..tp aku melihat aizat sbg seorg yg bertgjwb ..sbb dia membawakan lagu org lain dgn berhati2..ingat lagi masa separuh akhir.. "sorry pete, i lari tempoh lagu tadi" padahal aku dgr ok jek..









Inilah dia aksi yg aku tak sabaq nk tgk..masa dlm promo ada tunjuk..huhuhu..cayalah aizat...dak debab tu teringat dia zaman montel kat AF5 dulu..




so sweet..i like this moment..

No comments: