Wednesday, March 14, 2012

Hasad Dengki



Aku ingin share someting berkenaan dengan Ilmu Tasawuf.
Ilmu ni dulu belajar kat Sekolah Agama..get it?  Ianya ada dalam diri kita. Dalam hati kita.

Zaman pun berlalu, dan kita semakin lupa dengan ilmu yang pernah kita belajar dulu yang sepatutnya kita aplikasikan dalam kehidupan seharian.

" kenapa orang tu lebih bahagia dari aku"

" kenapa dia lebih berjaya dan kaya dari aku"

Itu antara perasaan hasad yang selalu wujud dalam hati kita dan akhirnya timbul rasa cemburu. kalau cemburu dan dijadikan sebagai pembakar semangat tak mengapa. kalau sebaliknya bagaimana? 

Tadi aku sempat mendegar majlis ilmu daripada Ustaz Muhadir Bin Hj. Joll. 
Tajuknya adalah berkaitan dengan perasaan hasad dengki. 

Beliau ada menitipkan zikir yang boleh kita amalkan untuk mengelakkan perasaan hasad dengki wujud dalam hati. Tetapi, sebelum memngamalkan zikir-zikir tertentu, haruslah kita mengkaji ilmu Tasawuf. Bila kita mempelajari ilmu hati, Insha Allah akhlak kita akan cantik. Bila nanti kita kembali kepada Allah, Akhlak yang bagus dan hati yang bersih akan diterima oleh Allah.






Ayat 5 tu baca dalam kiraan ganjil--> 5x, 7x, atau 11x
kenapa ganjil?
Kerana Allah itu ganjil. Dan DIA menyukai yang ganjil.
(Ustaz  cakap)




"Allahuma Qanikna Binikmati"
" Ya Allah, bagilah padaku Qannah. Cukupkanlah dengan nikmat yang engkau berikan"
sehingga kita tidak perlu cemburu dan hasad dengan nikmat yang engkau berikan kepada orang lain.


psst: sorry lah, tulisan jawi aku tak cantik. Dahlama tak menulis jawi ni. kalau terdapat spell yang salah, mohon ampun.




P/s: Kadang-kadang kita fikir balik hikmah Allah bagi kita rezeki yang sedikit. Mungkin apabila kita memiliki rezeki yang banyak, kita akan lalai. 


4 comments:

Mommy Sarah said...

rencana yg bermanfaat.....

lieyalatif said...

perkongsian ilmu yg sgt2 berguna...kdg2 kite pun lupe...

ape2 pun yg penting bersyukur dgn setiap rezeki yg ade....

Anonymous said...

yang penting keiklasan hati.keiklasan beramal.
kalau kita dah iklas tak ade beza nya kita ade duit atau pun tidak.
ya lah... bagi mereka yang belum dapat, akan mengatakan duit itu amat penting tapi nyawa adalah lebih penting. sbb jika ada duit tapi tak bernyawa tidak ada guna nya. tapi bila kita tak ada duit, tapi kita masih bernyawa kita boleh lagi beramal untuk saham akhirat, dunia ini hanya sementara.

Dari sudut Hati kecilku said...

@As aka Mommy sarah= Untuk ingatan diri aku juga sebenarnya.

Lieyalatif= betul..bersyukur dgn apa y kita ada.

anonymous= Sebab tu lah pentingnya hati. Hati kalau kita haga baik2, akan jadiikhlas. apa2pun, semuanya berpunca dari hati. Thanks nasihat anda. :)