Sunday, April 28, 2013

This is life


Akhir-akhir ni aku rasa terisi lah sikit.Sebenarnya kita ni banyak je masa. Tapi kadang-kadang kita ni banyak habiskan masa buat benda-benda yang lagha. Contoh yang paling mudah berapa banyak kita habiskan masa dnegan menghadap laman sosial (merujuk diri sendiri) dari buat benda yang lebih bermanafaat. Contoh yang paling mudah cuba setengah jam sebelum tidur baca sebuah buku. Dapatlah kot kita baca 4 helai sekurang-kurangnya dalam masa setengah jam. Kalau cepat membaca, dapat lah baca 10 helai. Ayat ni pun aku ambik dari slot apantah kat ikim masa aku dengar petang-petang. Ada betulnya juga. Sebab aku rasa, aku memang sangat perlu baca banyak buku dan (jurnal) juga.

This week aku join kelas usrah. Akhirnya kan terbukak juga pintu hati aku. First time aku datang aku rasa sangat rendah diri. Sebabnya?kenalah tengok diri sendiri kan macamana. Baru rasa ilmu agama tu sangat cetek walau kita belajar sekolah agama sampai darjah khas. Tapi sebenarnya ilmu cetek sangat. Then aku rasa diorang ni semuanya bila bercakap sangat-sangat lembut dan sopan. Tak adalah nak cakap kuat-kuat atau gelak kuat-kuat. Respect sangat. Semua isi kandungan yang diorang cakap adalah isi yang bukan lagha semata. Paling penting tak adalah melatah "bongok, bodo etc". Tapi ditukar kepada "istighfar" Then pakaian diorang sangat loose. Part ni aku rasa aku kena belajar kot dalam kehidupan seharian aku dan aku masih belajar. Yang penting aku rasa masih rendah diri dan diorang ni kebanyakkanya educated sebab belajar sampai phd. But lucky me lah kenal dengan kawan-kawan baru macam ni. Bila kita mencari ilmu, inshaAllah ada je pintu tu. (ni aku rasalah). Officemate aku offer belajar agama lebih kepada fiqah kat area perumahan dia. Malangnya aku kan ada komitmen kelas wekend. kalau week day insha Allah aku boleh pergi. 

Lately ni juga aku punya kadang-kadang over thinking. Tapi malas nak layankan sangat. Cuba untuk sentiasa postive. Aku yakin lah dengan apa yang aku rasa dan apa yang aku buat. Kadang-kadang mesti doubt kan. Tapi malas nak fikir sangat, sebab aku ni lain sikit kalau dah over thinking. Stress mak (dah tak nak lalui zaman itu lagi). So aku rasa ujian Allah tu macam-macam. Bila kita terlupa DIA dia bagi kita ujian untuk kita lebih dekat dengan dia. DIA nak kita lebih meminta dan merayu. Itu lah yang aku fikir kan. Usaha dah buat, the rest Allah yang tentukan apa yang terbaik untuk diri kita tak kiralah dari segi relationship, kebahagiaan, kehidupan, rezeki dsb. Mungkin usaha kita tu tak setimpal dengan apa yang kita nak dapat. Itu lah kot point-nya.


-miza-

No comments: