Tuesday, May 7, 2013

Hiking Bukit Tabur



Finally have a time to write about this.(poyo).

sebenarnya perancangan nak pergi ni macam ad-hock planning je. Kalau jadi, ok. Tak jadi, next time can come. Then nasiblah ada cuti 1 May (almaklumlah aku kan busy). Mula-mula planning dengan Zam. Tapi dia tak dapat pergi last minute, sebab kena balik jumpa laki kat Ipoh. Then tinggal lah berdua dengan Ziha. Dia dah pergi dua minggu sebelum tu. Pengalaman dia, katanya tempat ni agak tricky dan susah sikit sebab berbatu dan berbukit-bukit. Lagi mencabar. Aku dah google lah dulu. Tengok orang cerita memang quite scary tapi rasa teruja nak datang dan rasa sendiri penglaman. Malam lepas balik kerja terus shoot pergi Seremban dan tidur rumah Ziha. Pagi tu barulah bertolak ke lokasi. Bila pagi barulah tahu bukan aku dengan Ziha. Ramai geng officemate dia nak join. Fuh lega sikit. Atleast tak adalah scary sangat. 


Aku rasa salah satu nak overcome stress adalah buat aktiviti macam ni. Aku suka beach juga. Tapi buat masa ni dan kekangan masa, aku rasa aku perefer hiking. Oleh itu aku mempergunakan cuti satu hari ni untuk hiking walaupun tahu esoknya mesti penat sebab dah kerja balik. So far aku rasa stamina aku okay lagi. Alhamdulillah. Moga Allah bagi aku kesihatan untuk aku buat banyak benda yang bermanafaat. 

Dinasihatkan kalau nak hiking Bukit Tabur ni pakai sarung tangan. Sebab kebanyakkan track adalah berbatu dan tangan boleh terluka. kekuatan tangan dan kaki juga sangat penting. Sebab nak kena memanjat (kalau pernah buat rock climbing) macam tu lah. Cuma ni sangat mencabar sikit. Tapi jangan risau, sebab banyak group hiking yang akan membantu kat sini. Itulah kelebihan bila buat aktiviti macam ni. Memang semua orang tak selfish tak kira kau apa bangsa dan dari negara mana. (eh?).




Kitaorang start hiking pukul 8.30 am..
first step je pun dah penat  sebab terus terusan mendaki tanpa landing ..



Cantik sangat






Banjaran titiwangsa..
Bila dah turun bawah macam bangga tambah tak percaya kitaorang dah mendaki banjaran ni



Diorang semua Civil Engineer dari pelbagai company/Jabatan.
Masa hiking baru berkenalan.
Team hiking JB-N9-KL (tetibe je terwujud nama)



dah macam cerita Hobit lokasi ni. Dalam cerita Korea pun ye..
cantik sangat!



ketinggian ni telinga aku dah tak boleh dengar sangat.
Lain kali pakai earplug yang guna masa piling tu.



wow...Beatiful scenery.
Masa ni Q-up nak turun. sebab sangat curam..



Yes..penat gila dan tak ada mood nak ambik gambo.
(macam poyo je ayat aku ni)

lepas ni kena beli kasut baru yang murah macam ziha punya (kasuh noreh getah)..
sebab kasut ku dah hancus...




Bila dah lepas check point yang paling mencabar, pandnag belakang..
pehhh....ramai jugak yang Q.
dan tak sangka lepas weii..






Yea our team dah sampai peak tepat pukul 12pm




Turun ikut jalan kebun (kalau naik dari sini memang tak adventure langsung) . Turun +-45 minit je

so silalah hiking kat sini. Serius besttt sangat!!!


Mak aku bising juga aku suka sangat mendaki bukit lah..gunung lah. Sebab tu kalau balik rumah, jangan lah mengadu sakit lah apalah sebab hiking. Nanti kena bebel. Best tau sebenarnya hiking ni. Sebab dapat tengok benda-benda yang cantik. Then lagi satu boleh overcome fear dan confident level. Seriously!


I is malas nak edit picture ni. So no filter lah untuk picture-picture ni.



2 comments:

HASRUL HASSAN said...

Huiyooo ... atas awan tu. Syoknya dapat berada kat atas tu.

amiameyna atan said...

nice view & experience....